مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد گفت: طبق رایزنی با وزارت کشور، ۹۰ دستگاه واگن از قرارداد منعقدشده ایران با چین به مشهد اختصاص یافته است. به گزارش ایرنا، کیانوش کیامرز افزود: قراردادی بین وزارت کشور و چین با محوریت شهرداری تهران درخصوص ساخت و تحویل ۶۹۰ دستگاه واگن منعقد شده است. وی با بیان این که نیاز خط سوم متروی مشهد ۲۱۰ دستگاه واگن است، افزود: هم اینک نیاز بخش اول این خط از میدان شهدا تا پایانه امام رضا(ع) از واگن های خط دوم تامین شده است. مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد ادامه داد: هم اینک ایستگاه های میدان شهدا، باب الجواد(ع) و پایانه امام رضا(ع) به صورت یک سکویی فعال است و تا پایان سال ایستگاه بسیج نیز تکمیل میشود و به بهره برداری میرسد. کیامرز خاطرنشان کرد: در صورت تامین اعتبار و واریز اعتبار از محل فروش اوراق مشارکت تا شهریورماه، سکوی دوم مسیر بخش اول خط سوم نیز در نیمه دوم امسال فعال خواهد شد.گفتنی است، مشهد پس از تهران دومین شهر کشور است که در سال ۱۳۸۹ به خط قطار شهری مجهز شد و هم اینک برای این کلانشهر چهار خط تعریف شده که خطوط یک و ۲ در حال بهره برداری است و خطوط سوم و چهارم نیز در دست ساخت است. خط یک قطار شهری مشهد به طول ۱۹ کیلومتر از پایانه غدیر نخریسی تا وکیلآباد، اسفند ۱۳۸۹ به بهرهبرداری رسید و هماکنون روزانه به طور میانگین ۱۳۰ هزار نفر در این مسیر جابهجا میشوند، مسیر توسعه ۴.۵ کیلومتری این خط نیز از ایستگاه غدیر تا فرودگاه مشهد در دهه فجر سال ۱۳۹۴ به بهره برداری رسید. عملیات حفاری ۱۴.۵ کیلومتری خط دوم قطار شهری مشهد نیز از منطقه رضاشهر به سوی منطقه طبرسی شمالی، پانزدهم بهمن ۱۳۹۴ به پایان رسید و اسفند سال ۱۳۹۵ مرحله نخست این خط به طول ۸ کیلومتر به بهرهبرداری رسید.اواخر اسفند ۱۳۹۶ نیز با بهره برداری از ۲ کیلومتر دیگر از مسیر این خط، ایستگاههای سعدی و شریعتی به صورت آزمایشی به بهره برداری رسیدند و ادامه این خط نیز ۱۸ مرداد همان سال بهرهبرداری شد.عملیات حفاری خط سوم قطار شهری مشهد که مسیر شهرک ابوذر تا قاسم آباد را پوشش میدهد، از نیمه دوم فروردین سال ۱۳۹۵ آغاز شد و اردیبهشت ماه امسال با بهره برداری از بخش اول این خط به طول ۵ کیلومتر از میدان شهدا تا پایانه مسافربری امام رضا(ع)، خطوط مترو مشهد به حرم مطهر رضوی متصل شد. عملیات حفاری خط چهارم نیز از خرداد ۱۴۰۰ آغاز شد.