قرارداد بازنگری طراحی ایستگاه ستاد (امام حسین) و قراردادهای تكمیلی در همین ایستگاه به عنوان تكمیل طراحی و نظارت كارگاهی در حال انجام است***ایستگاه امامحسین، در میدان امامحسین (ستاد) شهر شیراز واقع شده است. این ایستگاه بزرگترین ایستگاه خطوط 1 و 2 قطار شهری شیراز و ایستگاه تقاطعی بین این دو خط است. در این ایستگاه هر دو سکوی خطوط یک و دو بصورت جزیرهای و از نوع تقاطعی T شکل میباشند. بخش خط یک این ایستگاه، در سال ۱۳۹۷ و سکوی خط 2 در سال ۱۴۰۱ به بهرهبرداری رسیده و در حال حاضر بخشهای تکمیلی خط 2 در حال ساخت است. با بهرهبرداری از سکوی خط 2، اصلیترین هدف از ساخت این ایستگاه که ایجاد ارتباط بین دو خط قطار شهری است، به نتیجه رسیده است. همچنین این پروژه شامل طراحی و نظارت بر اجرای سازه تبدیل کراساور و تونل لینک بین خطوط یک و دو نیز می باشد. هم اکنون ساخت این سازه به اتمام رسیده و پروژه در مرحله روسازی مسیر میباشد. در آینده ارتباط ریلی بین دو خط اصلی شهر شیراز از طریق این سازه تبدیل و لینک برقرار خواهد شد. انجام مطالعات و طراحی ساختمان، تهویه و سیستم دفع دود این ایستگاه، برعهده مهندسین مشاور پژوهش بوده است.
شایان ذکر است این پروژه به دلیل پیچیدگی های طراحی و اجرا، جزو سه پروژه برتر انجمن بینالمللی تونل (ITA) در سال 2023 (به همراه پروژههایی از کشورهای چین و کانادا) قرار گرفته است.***خط 2 قطار شهری شیراز بطول ۱۵ کیلومتر و شامل ۱۳ ایستگاه است. مهندسین مشاور پژوهش بعنوان رهبر مشارکت و با همکاری مشاور رهسازطرح از سال ۱۴۰۱ عهده دار ارائه خدمات مشاور کارفرما است. بخشی از این خط با حداقل ایستگاههای قابل بهره برداری در سال ۱۴۰۱ به بهره برداری رسیده است. هم اکنون عملیات تکمیل پروژه در حال پیگیری و انجام است.***توسعه شمالی خط 2 قطار شهری شیراز از ایستگاه آزادی تا ایستگاه فضیلت شامل 5 ایستگاه و ۵.۵ کیلومتر مسیر و یک پارکینگ زیرزمینی در انتهای خط است. مهندسین مشاور پژوهش در جایگاه رهبر مشارکت با همکاری مهندسین مشاور رهسازطرح عهده دار طراحی و نظارت این بخش می باشد. در این قرارداد طراحی 5 ایستگاه شامل ایستگاه های آزادی، اطلسی، حافظیه، سعدی و فضیلت توسط مهندسین مشاور پژوهش انجام میشود و طراحی تونل و پارکینگ انتهایی توسط مشاور رهسازطرح صورت می گیرد.***توسعه شمالی خط دو قطار شهری شیراز به طول حدودی 6 کیلومتر بصورت مکانیزه و با استفاده از دو دستگاه TBM با قطر 6 متر حفاری و اجرا میگردد. پیمانكار این پروژه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (موسسه رهاب) بوده و مشارکت مهندسین مشاور پژوهش-رهساز طرح بعنوان طراح و ناظر بر عملیات اجرایی مشغول به فعالیت میباشند. با توجه به تغییر شرایط زمین در مسیر توسعه شمالی خط 2 قطار شهری شیراز (وجود بولدر) و از آنجاکه دستگاههای موجود در پروژه جهت حفاری در چنین شرایطی طراحی نگردیده بودند، کاترهد دستگاه مورد بازنگری اساسی قرار گرفت و تمهیدات لازم بر روی کاترهد در کارخانه اصفهان انجام و پس از آن کاترهدها مجدداً به محل پروژه منتقل گردید. با توجه به توضیحات ارائه شده عملیات دمونتاژ کاترهد و اورهال و مونتاژ TBM ها جهت عملیات اجرایی توسعه شمالی خط 2 قطار شهری شیراز تحت نظر این مهندسین مشاور صورت پذیرفت.
خط 2 قطار شهری شیراز
توضیحات
توضیحات تکمیلی
حوزه فعالیت | طراحی پایه (مرحله اول), طراحی تفصیلی (مرحله دوم), مدیرطرح / مشاور كارفرما, نظارت كارگاهی و عالیه (مرحله سوم) |
---|---|
سال انجام پروژه | |
کارفرما | |
تعداد ایستگاه | |
طول مسیر پروژه | |
استان | |
شهر |