خط دو قطار شهری شیراز از ایستگاه قهرمانان تا ایستگاه سعدی شامل 11 ایستگاه و حدود 11.5 کیلومتر مسیر میباشد. بخش جنوبی این خط به طول تقریبی 7.5 کیلومتر با حداقل ایستگاههای قابل بهرهبرداری در سال 1401 به بهرهبرداری رسید و در سال 1402 ایستگاههای قهرمانان، عادل آباد و امیرکبیر به مجموعه بهرهبرداری این خط اضافه گردید. هم اکنون عملیات ساخت ایستگاه استقلال در این بخش در حال انجام است. بخش توسعه شمالی خط دو از ایستگاه آزادی تا ایستگاه سعدی شامل 4 ایستگاه و حدود 4 کیلومتر مسیر و یک پارکینگ زیرزمینی در انتهای خط است. مهندسین مشاور پژوهش در جایگاه رهبر مشارکت با همکاری مهندسین مشاور رهساز طرح عهده دار طراحی و نظارت بخش توسعه شمالی خط دو میباشد. در این قرارداد طراحی 4 ایستگاه شامل ایستگاههای آزادی، اطلسی، حافظیه و سعدی توسط مهندسین مشاور پژوهش انجام شده و طراحی تونل و پارکینگ انتهایی توسط مشاور رهساز طرح صورت میگیرد. توسعه شمالی خط دو قطار شهری شیراز به طول حدودی 4 کیلومتر به صورت مکانیزه و با استفاده از دو دستگاه TBM با قطر 6 متر حفاری و اجرا میگردد. پیمانکار این پروژه قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا (موسسه رهاب) بوده و مشارکت مهندسین مشاور پژوهش-رهساز طرح به عنوان طراح و ناظر بر عملیات اجرایی مشغول به فعالیت میباشند. با توجه به تغییر شرایط زمین در مسیر توسعه شمالی خط دو قطار شهری شیراز (وجود بولدر) از آنجا که دستگاههای TBM موجود در پروژه جهت حفاری در چنین شرایطی طراحی نگردیده بودند، کاترهد دستگاه مورد بازنگری اساسی قرار گرفت و تمهیدات لازم بر روی کاترهد در کارخانه اصفهان انجام و پس از آن کاترهدها مجدداً به محل پروژه منتقل گردید. با توجه به توضیحات ارائه شده عملیات مونتاژ کاترهد و اورهال و مونتاژ TBMها جهت عملیات اجرایی توسعه شمالی خط 2 قطار شهری شیراز تحت نظر این مهندسین مشاور صورت گرفت.
خط 2 قطار شهری شیراز
توضیحات
توضیحات تکمیلی
حوزه فعالیت | طراحی پایه (مرحله اول), طراحی تفصیلی (مرحله دوم), مدیرطرح / مشاور كارفرما, نظارت كارگاهی و عالیه (مرحله سوم) |
---|---|
سال انجام پروژه | |
کارفرما | |
تعداد ایستگاه | |
طول مسیر پروژه | |
استان | |
شهر |